Primerament m’agradaria
esmentar que em va costar escollir una bona pràctica. El primer que se’m passava pel
cap eren bones pràctiques actitudinals
com la relació i comunicació amb els pares o l’afecte que s’ofereix als
infants. Però, al llegir les preguntes que se’ns oferien per
a contestar i al sentir les meves companyes expressar algunes bones pràctiques
del seu centre com la documentació dels passadissos, el bon dia, ... em vaig
qüestionar que era realment una bona pràctica.
Una actitud podia ser una bona pràctica? Una activitat
concreta, tot i no tenir continuïtat podia ser una bona pràctica?
En fi, suposo que la consideració que hom tingui sobre una bona pràctica és molt subjectiva i variarà en funció de les prioritats i creences de cada persona i la ideologia de cada centre.
En fi, suposo que la consideració que hom tingui sobre una bona pràctica és molt subjectiva i variarà en funció de les prioritats i creences de cada persona i la ideologia de cada centre.
Tot i els dubtes, vaig decidir escollir
una activitat que comparteixen les tutores de nadons i que es realitza cada
dilluns a l’aula. S’anomena la “CAPSA DELS SONS”.
A més, la “Capsa dels sons” està
enllaçada amb l’activitat “Experimentació de sons” que es realitza setmanalment i està guiada per la directora
que forma part del personal de suport. La directora, sessió a sessió va
presentant diferents instruments (tambor, pal de pluja, platets, campanes,
picarols,...) amb els quals els infants experimenten.
Un cop s’hagin presentat tots els instruments i, a mesura que les
famílies portin els instruments amb la capsa dels sons, es farà una sessió amb
tots ells. I, finalment, es construirà un racó sonor al pati de nadons on hi hagi
penjats durant un cert temps els diferents instruments.
Amb aquesta activitat es fomenta la participació de les famílies, fa que aquests s’involucrin en
les conquestes que van fent els seus fills. Al mateix temps, els infants estimulen els sentits, en concret, el
de l’oïda, el tacte i el gustatiu (ja que en aquesta edat els
infants coneixen i exploren els objectes amb la boca). També, en certa manera, se’ls inicia en l’aprenentatge
de compartir
i respectar
el seu torn a l’hora d’explorar un objecte concret. Per altre banda, amb la capsa dels
sons l’escola podrà
aconseguir un bon
recull d'objectes sonors quotidians.
Llegint la programació que el centre ha fet
per aquesta activitat, m’he adonat que per a ells tractar la música a partir d’instruments i
materials sonors naturals dóna un ventall de possibilitats impensables.
Tal i com afirmen, la música és
insubstituïble en el desenvolupament dels infants perquè incideix d'una manera
natural en els aspectes motors, cognitius i emocionals.
El so i l’ésser humà
estan units, l’home i la dona sempre han sentit la necessitat de crear,
expressar o escoltar música. Des que
naixem vivim envoltats de tota mena d’imatges sonores i captem els sorolls i els sons musicals.
Els
infants estan plens de receptivitat cap els fenòmens externs, per tant, és el
moment ideal per a despertar l’audició dels sons, per aprendre a diferenciar els sons i
sorolls, per aprendre a escoltar potenciant la relaxació o el moviment.
Així doncs, creuen que és interessant fer
participar als infants en el món sonor, estimular la seva sensibilitat musical
i desenvolupar així, totes les qualitats musicals i humanes que porten dins, al
mateix temps que, reben una estimulació afectiva.
Les concepcions que fonamenten aquesta
pràctica són:
- Gardner: que afirma que la música estimula totes les intel·ligències.
- Piaget: que parla d’una etapa sensoriomotriu dels 0 als 2 anys en la que els processos simbòlics tenen un paper molt important, i en la que l’infant aprèn per mitjà de les seves percepcions i accions.
- La teoria de Willems: la qual explica que la música forma una relació directa amb l’ésser humà partint dels principis de la vida: així, la part fisiològica correspon al ritme, la part afectiva i/o emocional correspon a la melodia, i la part mental i/o espiritual correspon a l’harmonia.
Penso
que les àrees que es van treballant són les de coneixement de si mateix i autonomia personal i de coneixement de l’entorn.
He de
dir,que no se’m passa per la ment cap dilema sobre l’activitat ja que penso,
que està suficientment clara. Potser una possible incògnita seria que faria una
docent quan una família no participa?
Per
acabar, dir que com a qualsevol centre, segurament es podrien introduir o
millorar algunes altres bones pràctiques. Sempre es pot millorar i avançar.
Esmentaré simplement, que es potser es podria millorar la documentació general
del centre.
Maria m’ha fet ganes comentar la teva pràctica educativa perquè m’he sentit molt identificada.
ResponEliminaA la meva escola també tenim una capsa en marxa, però aquesta no tracta els sons sinó que tracta d’un conte concret, en Patufet, i la capsa rep el nom de Casa d’en Patufet. M’he sentit molt identificada perquè aquesta capsa té el mateix funcionament que la teva, però amb una petita diferència, i és que no tenen que posar un objecte que faci un so, sinó que han de posar un element que sigui representatiu del conte (col, bou, patufet,...).
Respecte a la capsa dels sons hem sembla una idea genial ja que d’aquesta manera ells mateixos van experimentat amb diferents objectes i sons. El fet de que es vagin intercanviant els objectes està molt bé perquè així van coneixent altres objectes i no només es centren amb el seu, a més en aquest moment també es treballa el fet de compartir les coses amb la resta del grup.
El racó sonor està molt ben pensat, ja que es fa possible gràcies a la col•laboració de les famílies i els infants. Estic segura que els infants els agradarà moltíssim aquest racó ja que d’una manera o altre es sentiran identificats perquè tots o la majoria dels objectes ja seran coneguts per a ells.
Gràcies per compartir aquesta experiència! Quan tinguis fotos les penjaràs d’acord? ;)
Gràcies polidetaaaa!!!
EliminaTot i que penso que el conte d'en Patufet és summament clàssic, m'agrada la idea que hi hagi una caixa on els infants han d'incorporar un objecte relacionat amb un conte. Crec que és una manera ideal a través de la qual poden atorgar significat a les coses. m'agrada, m'agrada...
Quan faci fotos ja les penjare!jiji
Una besadetaaa
Hola Maria, m'ha agradat molt llegir sa teva pràctica perquè a la meva classe també es fa, però amb variants. Els infants amb els que jo estic tenen un any, i el que han de fer és "caçar els sons". Per aquest motiu dins la capsa hi ha un petit aparell per enregistrar. A més els nostres s'ho emporten a casa el divendres i ho tornen el dilluns. Assegurant així, que el dilluns aquell infant és el protagonista i presenta el so que ha enregistrat als altres, treballant així com tu dius, que es sentin reconeguts.
ResponEliminaEl que m'ha agradat molt de la capsa que feis voltros és que els diferents instruments poden ser confeccionats pels pares i mares. Crec que és una bona idea per fomentar la "creativitat en família". També m'agrada que l'objectiu, entre d'altres, sigui la incorporacíó d'un nou racó que permeti l'experimentació sensorial dels infants. Crec que tot el que sigui sa incorporació de materials desestructurats i eliminació de plàstic multicolor i multi-renous tant dins l'aula com al pati, resultarà positiu pels infants i pels adults, ja que ses innovacions impliquen reflexió constant, motivació, implicació, compromís, anàlisi, observació, compartir inquietuds,....
uauUUU Natàlia! Genial això de "caçar els sons"!!!! Segur que ha de resultar molt divertit i que potencia i sensibilitza summament el sentit de l'oïda!!
EliminaSobre la pràctica dels sons, he de dir que me sembla increible la creativitat que de les families i, sobretot la implicació que totes i cada una d'elles tenen.
Una besada!!!
A Mussol no en tenim cap de caixa en marxa! N'haurem d'armar una! M'ha agradat molt, sobretot perquè és una manera d'implicar a les famílies a participar amb l'escola i a fer-les sentir importants en certa manera. Estic segura que són instruments meravellosos, que els fillets a classe gaudeixen molt de provar-los i que els sons que fan els instruments són ben especials. És una manera més de fer estimulació sensorial: no només la oïda, també el tacte, el gust, l'ofalcte... que que si estan fets amb elements naturals gaudirem de textures, olors, gustos i sons diferents.
ResponEliminaDir-te que les actituds no ho són tot des del meu punt de vista: si després de l'actitud no hi ha l'acció no basta tenir bones intencions. En canvi, a través d¡aquesta caixa, podem veure les actituds dels mestres del teu centre, però també les accions que realitzen.
En un moment com el que ara travessam, l'actitud tota sola no pot fer res. La creativitat és una eina, una estratègia, una manera de fer... molt necessària en aquest moment tan difícil. No calen grans coses. Mira aquesta caixa: té actituds, inquietuds, creativitat, relacions, aprenentatge... no?
Gràcies per compartir les bones pràctiques!!!