dimecres, 2 de maig del 2012

Dossier 6: revisant el contracte d'aprenentatge...


Revisant els objectius que em vaig proposar al contracte d’aprenentatge que vaig elaborar tot just iniciar les pràctiques, m’adono que he anat avançant en tots ells. Ara bé, penso que encara m’he d’esforçar molt més per arribar a aconseguir-los amb l’èxit que voldria.

Esmentaré quins eren els objectius proposats i comentaré breument els avenços aconseguits:

  • Tenir més seguretat amb mi mateixa:
  • personalment, he de dir que aquest objectiu està força superat. El simple fet de conèixer amb més profunditat als infants, a la meva tutora i el funcionament del centre m’ha ajudat a actuar amb convenciment i seguretat. Així doncs, la inseguretat que m’envaïa tot just començar, ha desaparegut. Ja no em turmento constantment pensant si les meves actuacions són correctes o no, ja no tinc tanta por a equivocar-me, simplement actuo com crec que ho he de fer, amb sentit comú i respectant les necessitats dels infants i la manera de fer de la meva tutora. He de dir que el diari reflexiu que faig diàriament, m’ajuda a detectar possibles “mancances o errors”, a ser molt més conscient que dels errors s’aprèn, que d’ells puc extreure’n conclusions per millorar, avançar i créixer professionalment i personalment. Ara bé, potser la nova por que ha florit és el fet de no saber detectar tots els meus errors o febleses, però estic segura que amb l’experiència i la continua formació aniré esbrinant-los, reflexionant i, conseqüemillorant-los.
  • Millorar la comunicació amb la comunitat educativa (pares, docents, personal de neteja i manteniment):
  • aquest és un dels objectius en els que crec que he de seguir treballant. Penso que he aconseguit comunicar-me amb fluïdesa i naturalitat amb les docents amb les que comparteixo més moments. També, em sorprèn la comunicació i relació que he aconseguit crear amb les famílies. Ara bé, crec que he de millorar la comunicació i relació amb la resta del personal del centre: altres docents que no veig tant sovint, personal de neteja i de manteniment i famílies dels infants de les altres aules. 
  • Actuar seguint el meu propi criteri, tenir total convenciment del perquè de la meva actuació tot respectant les pautes i la manera de fer de la tutora i proposant algunes millores: 
  • Sobre aquest “gran o llarg objectiu” he de dir que el fet de conèixer el funcionament del centre, la forma de fer de la meva tutora i els infants, m’ajuda a sentir-me segura i actuar amb convenciment. A més, amb el temps he pogut reflexionar sobre el que m’agrada i el que no m’agrada tant i actuar segons les meves creences (respectant la ideologia del centre). Potser l’aspecte que he de millorar en relació a aquest objectiu és el fet d’argumentar les meves actuacions. Crec que és relativament fàcil creure quelcom i actuar amb concordança però, el més difícil és argumentar el perquè d’aquestes actuacions, comunicar els pensaments, creences i reflexions amb claredat. Un altre aspecte a millorar sobre aquest objectiu és la manera de proposar les millores. Crec que de vegades, no només cal comunicar els pensaments i reflexions que roden pel meu cap sinó que potser caldria anar més enllà, exemplificar les possibles petites millores amb més detall per tal que l’altre persona es pugui fer una millor idea.
  • Identificar les necessitats dels infants amb precisió i actuar segons aquestes: crec que el fet de conèixer el funcionament del centre, d’haver compartit tants moments amb els infants, d’haver establert un vincle amb ells i amb les seves famílies,... m’ha permès tenir la capacitat d’identificar les necessitats bàsiques dels infants, conèixer el perquè dels seus plors: son, mal, rabietes, gana,...
Així doncs, a més de seguir treballant en els mateixos objectius em proposo: 
  • Presentar les possibles actuacions de millora de manera més captivadora i amb més convenciment tot argumentant els perquès.
  • Donar més importància al moment de recollida: en el sentit que de vegades, quan veiem que els infants no participen massa en el moment sense adonar-nos ja ho hem recollit tot. Per tant, crec que he de intentar anticipar més el moment, verbalitzar i dirigir-me als infants per demanar-los la seva ajuda. 
  • Reflexionar i treballar en el projecte de millora. 
  • Crear situacions d’aprenentatge ajustades al nivell dels infants amb més continuïtat i anar augmentant el grau de dificultat progressivament. 
  • Reflexionar sobre les possibles millores que es poden fer en la relació i coordinació docent.




1 comentari:

  1. hola hola!!! Ara me llegia es teu nous objectius i m'ha cridat s'atenció quan parles de la participació dels infants en la recollida... a jo me passava igual, però la setmana passada me vaig posar a cantar i tots els nadons van acabar recollint les joguines... prova avam si a tu també te funciona :)

    ResponElimina